سایت رستوران شرکت آس
Header

سرو غذا و نوشیدنی در رستوران

فروردین ۱۸م, ۱۳۹۲ | نوشته‌شده به دست admin در خانه

منوهایی که سازمان و یا تشکیلات ارایه میدهند و تنوع در انتخاب منوها می بایست با نیازمندیهای افراد تطابق داشته باشد. در هتل ها و رستورانهایی که در سطح پایین تری قرار دارند، حق انتخاب مشتری به دلایل متعددی تقریباً محدود است. دلیل اول قیمت هاست. به عنوان نمونه اگر قرار باشد فرد در یک وعده غذایی به طور کامل از دسرها و … استفاده کند و قیمت ها هم محدود باشند، برخی از غذاها و دسر ها به دلیل بالا بودن قیمت ها از منو حذف می شوند. در مرتبه بعد، مدت زمانی است که فرد برای خوردن غذای خود صرف میکند. این زمان معمولاً در این دسته از رستورانها کمتر از نیم ساعت است و به ندرت افزایش می یابد. با در نظر گرفتن بازه ی زمانی موجود نسبت به رستورانهای دیگر مشتری های کمتری مراجعه می کنند. در مرتبه سوم احتمال دارد مشتری هنگامی که با منوی کامل و گسترده روبرو می شود، احساس خوبی نداشته باشد و ترجیح دهد منوی غذایش به صورت محدودتری ارائه شود اما همواره از چندین انتخاب برخوردار باشد. در رستورانهای مدرن و مجهز، قطعاً منوی غذایی که ارائه میشود گزینه های بیشتری در اختیار مشتری قرار می دهد و به تناسب غذاها مجلل تر هستند. اغلب حداقل زمانی که فرد در این دسته از رستورانها برای یک وعده غذایی صرف میکند، یک ساعت و نیم است و گاه ممکن است سه یا چهار ساعت زمان ببرد که البته به تعداد میهمانان و نوع غذا بستگی دارد. مسلماً زمانی که فرد برای خواندن منو و انتخاب غذا اختصاص میدهد نسبت به رستورانهای کوچکتر بسیار بیشتر است. مشتریانی که در این گروه از رستورانهارفت و آمد میکنند، انتظار منوی وسیع تری را دارند که شامل انواع سالادها، دسرها، نوشیدنیها، غذاهای اصلی باشد. بدین ترتیب منوی ارائه شونده در یک مجموعه به عوامل متعددی بستگی دارد

- هزینه ای که مشتری می خواهد در برابر آن بپردازد

- مدت زمانی که برای میل کردن غذا یا نوشیدنی صرف می کند.

- نوع رستوران و فردی که به رستوران می رود.

- البته عوامل دیگری هم وجود دارند که در سطوح بعدی قرار میگیرند بعنوان نمونه محصولات و تسهیلاتی که در رستوران قابل دسترسی میباشد.

انواع سرویس دهی

به طور کلی هر چند هزینه صرف شده برای یک وعده غذایی بالاتر باشد، مشتری انتظار در یافت خدمات بیشتری دارد. به عنوان نمونه در کافه تریاها و سلف سرویس ها، از آنجائیکه کلیه مراحل انتخاب، برداشتن غذا و سرو، آوردن آن به میز و در انتها برداشتن ظرف را خود فرد انجام می دهد، هزینه ها به مراتب پایین تر هستند. هر زمان که افزایش هزینه مد نظر باشد در درجه اول افزایش خدمت رسانی نباید فراموش شود. لازم است هر رستورانی در ابتدا درجه خدمات خود را مطابق با استانداردها تعیین کند و مناسب با آن استانداردها تعیین و مناسب با آن استانداردها و درجه ی سرویس دهی با مشتربان رفتار کند. بدین ترتیب چنانچه رستورانی ارائه دهنده غذا و   نوشیدنی هایی در  سطح رسمی است، لازم است ابعاد دیگر هم با این مورد همخوانی داشته باشند؛ لباس کارمندان، ادب و نزاکت پرسنل در مقابل میهمانان و … بنابراین نه تنها خدمات رسانی بلکه آموزش پرسنل در رستوران بسیار حائز اهمیت است و نیز اینکه در درجه اول آنچه مورد توجه و نیاز مشتری است در نظر گرفته شود.

طراحی داخلی رستوران

طرح داخلی رستوران اولین چیزی است که مشتری با آن ارتباط برقرار میکند و میتواند اثر مثبت و یا منفی روی فرد داشته باشد. باید بدانیم که این تاثیر بسیار مهم است. گاه ممکن است فردی بدون اینکه به دنبال رستوران خاصی باشد، هنگام عبور از مقابل آن تحت تاثیر طراحی آن قرار بگیرد و برآن شود تا در این محل غذا میل کند. طراحی داخلی یک رستوران تحت تاثیر عوامل متعدی است؛ اندازه و شکل سالن پذیرایی، مبلمان، چیدمان داخلی، ترکیب رنگ ها، نورپردازی و … کافه تریایی که در یک کارخانه و یا مکانهای مشابه واقع شده است فضای وسیعی دارد، میزها و صندلی ها با اندازه و طرح استاندارد، رنگ آمیزی و نورپردازی ملایم و مطابق با آن مکان طراحی       شده اند. در رستورانهای مجلل اگر چه فضاسازی به نحوی است که مشتری تمایل دارد زمان بیشتری را در رستوران سپری کند، طراحی داخلی بسیار راحت و دلپسند است. عناصر دیگری هم از قبیل تابلوها، عکسها و … در رستورانها هستند که توجه فرد را به خود جلب میکند. میزها در فاصله بیشتری از یکدیگر قرار دارند، نوع صندلی ها و طرح قرار گرفتن آنها به نحوی است که فرد بتواند ساعات بیشتری را در رستوران سپری کند و در عین حال احساس آرامش خود را از دست ندهد. طراحی داخلی یک رستوران آنقدر مهم است که نتوان به سادگی از کنار آن گذشت در بیشتر موارد می بایست با یک طراح حرفه ای مشورت کرد.

جو رستوران

توضیح و تشریح جو مسایل مربوط به جو رستوران اندکی دشوار است و اغلب از آن به عنوان فاکتوری ناملموس یاد میشود که شاید جزء مواری باشد که ناخواسته بهیشترین تاثیر را روی مشتری میگذارد. همهی رستورانها جو مشابه و یکسانی ندارند، برخی از مدیران و مسئولان رستورانم تلاش میکنند عمداً جو متفاوتی را ایجاد کنند. به عنوان نمونه رستورانهای مجلل اغلب جو رسمی دارند و این حس را در نحوه پوشش کارمندان و پرسنل، دکوراسیون، خدمات رسانی، افرادی که در این رستوران رفت و آمد میکنند و … القاء میکند. برخی از رستورانهایی که در سطح پایین تری قرار دارند سعی دارند تا جو دوستانه و راحتری را بجود بیاورند. از عوامل قابل ذکر، محل قرار گرفتن رستوران است. در محل یابی یک رستوران نه تنها بازار فعلی بلکه بازار آتی آن می بایست مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. مثلاً رستورانهایی وجود دارند که در میان کارخانه جات و شرکت های یزرگ تجاری قرار گرفته اند، چرا که در ساعات نهار و شام و … کلیه ی کارکنان و پرسنل برای تهیه غذای خود به این مکان مراجعه میکنند و این امر به شدت بر درآمد رستوران تاثیر می گذارد. نحوه دسترسی به رستوران یعنی اینکه داخل یا خارج شهر باشد، نزدیک به وسایل حمل و نقل شهری باشد یا خیر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.لازم به ذکر است در بوجود آمدن جو مناسب برای رستوران نحوه پوشش پرسنل، تعداد کارکنان، قدرت و مهارت افراد در خصوص مسئولیت هایشان، سن، ملیت و …. بی تاثیر نمی باشد.

منبع: food & beverage services

شما می‌توانید ما را دنبال کنید از خوراک RSS 2.0 دیدگاه و بازتاب/بازخوان در حال حاضر بسته‌شده‌اند.